Як була створена перша зимова шина?

Зараз для кожного водія у Фінляндії використання зимових шин взимку і заміна їх на інші влітку – це звичайне діло. Але це не завжди було так, адже зимовим шинам ще не виповнилося і ста років. Тож як була створена перша зимова шина Kelirengas?

Закон, що вимагав використання зимових шин, набув чинності у Фінляндії у 1978 році. Перші зимові шини у світі були вироблені лише на 44 роки раніше, у 1934 році. Шини Kelirengas, вироблені компанією Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, були пристосовані для вантажівок, це був той час, коли кінний транспорт поступався місцем автомобілям. Розвиток цього напрямку почався із тісної співпраці Августа Келху, дистриб’ютора шин із Турку, та досвідченого професіонала цього бізнесу Еріка Сундквіста, менеджера з продажу компанії Gummitehdas, та інженерів заводу.

- Дороги були у поганому стані, а перевозити товари було потрібно протягом року. У 1930-х роках кількість автомобілів зросла і виявилося, що новий тип шин потрібен і легковим автомобілям. У 1936 році компанія розробила і виготовила зимові шини меншого розміру, для легкових автомобілів. Перші шини Hakkapeliitta дуже добре трималися на трасі в зимових умовах, але їх також можна було використовувати і влітку, - каже Пентті Еромакі, який працював у NokianTyres 35 років.

Так, дороги були не дуже хороші у 30-х роках, але й машини не відрізнялися надійністю, тому могли зламатися в дорозі. Внаслідок цього, найважливішими характеристиками зимових шин були довговічність і хороше зчеплення із зледенілими та засніженими трасами.

- Зимові шини були розроблені з повним урахуванням погодних умов узимку. Перша зимова шина мала абсолютно новий малюнок протектора: із поперечними канавками та зубовидним зчепленням на м’якому снігу та сльоті загалом. Ідея створення такої шини виникла через необхідність хорошого зчеплення автомобіля із засніженою трасою, - каже менеджер з вдосконалення і модернізації компанії Nokian Tyres Юха Пірхонен.


Спочатку існували лише шиповані зимові шини

В силу того, що кількість автомобілів зростала, на дорогах з’явилися снігоприбиральні машини для забезпечення більш легкого пересування. Однак, вони робили дорожнє покриття дуже слизьким і воно ставало непрохідним для шин, які вироблялися в той час.

- Сучасна шипована шина із міцнішими металевими зубцями була створена у ранні шістдесяті. Так, і раніше були спроби приєднати до шини шипи, але саме в цей час була створена повноцінна шипована шина. У 1974 році були введені нові технічні норми для шипованих шин, щоб зменшити пошкодження дорожнього полотна, спричинене шипами, - згадує Пентті Еромакі.

Покращилося технічне обслуговування доріг, стало більше з асфальтованим покриттям, завдяки чому зменшилось зледеніння та засніження трас. Почалися розробки нового типу зимових шин – універсальних, що відповідали усім технічним нормам.

- Старі нешиповані зимові шини були вдосконалені у сімдесятих. Вони мали майже таке ж саме зчеплення з трасою, що і шиповані, завдяки вузьким канавкам на малюнку протектора і новітнім компонентам у складі гуми. Нешиповані шини сприяли більш комфортному і майже безшумному керуванню, - каже Еромакі.

Залишається одне

Нині зимові шини, що розробляються для різних ринків, наприклад: Північної Америки, Північної та Центральної Європи, є дуже різними.

- В Північних країнах водії найбільш цінують екологічність та зимові властивості, - каже Юха Пірхонен.  

Сьогодні ми маємо зовсім інші дороги, порівняно з часами раннього розвитку шинної індустрії, і чотири колеса – єдина спільна риса сучасних автомобілів та автомобілів того часу. Були розроблені низько профільні зимові шини, тобто шини вужчі ззовні, але з більшим внутрішнім діаметром. Сучасним автомобілям потрібні нові сучасні шини.

- Сучасне шинне виробництво допомогло покращити управління і зчеплення автомобілів із трасою. Це те, що найбільш цінують водії. Однак, в останні роки водії почали також цінувати екологічність шин і матеріалів, низький опір коченню та низький рівень шуму, - каже Пірхонен.

Шинна індустрія здійснила великий стрибок уперед в останні десятиліття. Нині комп’ютери – це звичайне діло і тестування шин здійснюється частіше технічними приладами, а не людьми. Але одне лишається незмінним десятиліття за десятиліттям:

- Жодна машина не вигадає і не винайде нічого нового; ми все одно повинні робити всю творчу роботу самотужки, - підсумував Пентті Еромакі.

Докладніше:

80 років Nоkian Hakkapeliitta:
Історія володарки півночі

Більше 80 років з моменту винаходу зимових шин:
Безпечне обертання на засніженій дорозі з Nokian Kelirengas 
Отак змінилася зимова шина – нешипований зимовий витвір мистецтва, порівняно з першим зразком 
Вісімдесятирічна історія зимових шин Nokian

Iнтелектуальні технології дорожнього руху й біологічної сировини:
Nokian Hakkapeliitta у 2036 році
Nokian Hakkapeliitta – піонер у сфері технологічних розробок і покращення безпеки шин 
Зимові шини Nokian Hakkapeliitta – результат поєднання винахідливості, досвіду й сучасних технологій 

Галерея зображень:
Зимові шини Nokian: із 1934 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)
Літні шини Nokian: із 1932 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)