Nokian Hakkapeliitta у 2036 році

Марка зимових шин Nokian Hakkapeliitta компанії Nokian Tyres святкує свою 80 річницю. З цього приводу Хейккі Лійматайнен, доктор технічних наук і професор дослідницького центру транспортних технологій Verne (Технологічний університет Тампере), Роберт Хансон, директор центру контролю динаміки й активної безпеки транспортних засобів (корпорація Volvo Cars) і Юха Пірхонен, віце-президент відділу досліджень і розробок (Nokian Tyres) спробували уявити, якого розвитку досягнуть засоби пересування, принципи водіння й технології виготовлення зимових шин у 2036 році, коли історія Nokian Hakkapeliittas сягне 100 років.

Через 20 років ми побачимо революційні зміни: інтелектуальні технології дорожнього руху, безпілотні електромобілі й зимові шини, виготовлені з біологічної сировини. У той час як інтелектуальні технології використовуватимуться для взаємодії між навколишнім середовищем, автомобілями й шинами, шини залишатимуться єдиною точкою контакту автомобіля з дорожньою поверхнею у 2036 році. Це робить їх невід’ємною складовою системи безпеки автомобіля.

У майбутньому автомобілі стануть частиною глобальної системи дорожнього руху. Розвиток Інтернету речей вплине на взаємодію автомобілів і різних систем.

- «Автомобілі можуть обмінюватися даними з іншими автомобілями, Інтернетом, хмарними службами або системами дорожнього руху. Зібрана інформація передається й аналізується в реальному часі», – міркує Роберт Хансон, директор центру контролю динаміки й активної безпеки транспортних засобів (корпорація Volvo Cars).

Robert Hansson, Volvo Car Corporation, Vehicle Dynamics & Active Safety -yksikön johtaja
"Автомобілі можуть обмінюватися даними з іншими автомобілями, Інтернетом, хмарними службами або системами дорожнього руху. Зібрана інформація передається й аналізується в реальному часі."
Роберт Хансон, Volvo Car Corporation, Director of the Vehicle Dynamics & Active Safety Centre

Юха Пірхонен, віце-президент відділу досліджень і розробок (Nokian Tyres), вважає, що в майбутньому шини буде оснащено датчиками, які попереджатимуть водія про зміни стану дорожнього покриття й погодних умов за 15–20 кілометрів. Більше того, комп’ютерні системи автомобіля можуть аналізувати ці дані швидше й комплексніше, ніж водій.

У 2036 році автомобілі з водіями стануть рідкістю, оскільки людей перевозитимуть безпілотні автомобілі. Одним із факторів, які гальмують перехід до безпілотного керування автомобілями є те, що люди покладаються на власні навички водіння більше, ніж на автоматичну систему.

‒ «Відмова від водіїв потребує нового способу мислення й інвестицій у розробку технологій, які зроблять автомобілі надійнішими», – говорить Хейккі Лійматайнен, доктор технічних наук і професор дослідницького центру транспортних технологій Verne (Технологічний університет Тампере). Він досліджував майбутнє принципів водіння й засобів пересування.

Як не дивно, він переконаний, що одним із ключових факторів для переходу до безпілотного керування стане безпека руху.

‒ «Осмислення ролі людського фактора в дорожньо-транспортних пригодах може сприяти подальшим розробкам, які перетворять водія на пасажира», – продовжує Лійматайнен.

Heikki Liimatainen, Tampereen Teknillisen Yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Tekniikan tohtori ja professori
"Осмислення ролі людського фактора в дорожньо-транспортних пригодах може сприяти подальшим розробкам, які перетворять водія на пасажира."
Хейккі Лійматайнен, Tampere University of Technology’s Transport Research Centre Verne, Doctor of Science, Professor

Роберт Хансон, директор одного з центрів корпорації Volvo Cars, поділяє цю точку зору. Він вважає, що в довгостроковій перспективі безпілотні автомобілі підвищать рівень безпеки дорожнього руху. Системи автомобілів майбутнього отримуватимуть іще більше інформації про навколишнє середовище, що дасть змогу оптимізувати манеру водіння й вибір маршрутів із міркувань безпеки.

У майбутньому автомобілі будуть засобом пересування

Вважається, що поширення цифрових технологій сприятиме розвитку послуг пересування, які створять альтернативні способи використання автомобілів. На думку Хейккі Лійматайнена автомобіль більше сприйматиметься як засіб пересування, а не як об’єкт власності.

‒ «Різні додатки даватимуть змогу в потрібний момент підшукати автомобіль і порівняти ціни різних служб. Такі послуги пересування стануть нормою, як тільки з’являться в достатній кількості, тобто користуватимуться попитом серед споживачів», – міркує Лійматайнен.

‒ «Наприклад, у населених пунктах безпілотне таксі могло б перевозити людей від будинку до будинку. Більше того, водії для них будуть не потрібні», – продовжує думку Роберт Хансон із корпорації Volvo Cars.

Завдяки автоматичному керуванню зникне потреба у водіях і дизайні салонів

Роберт Ханссон передбачає, що в майбутньому водії розкішних автомобілів Volvo зможуть вибирати, чи бажають вони насолодитися самостійним керуванням автомобілем, чи скористатися функцією безпілотного керування.

‒ «Автоматичне керування передвіщає докорінні зміни в дизайні салону автомобіля. Завдяки цій функції люди зможуть використовувати час подорожі для інших занять: наприклад, розваг чи просто відпочинку», – пояснює Хансон.

Представники автомобільної промисловості й виробники шин прагнуть зменшити викиди вуглецю в атмосферу

Роберт Ханссон вважає, що у 2036 року шкідливий вплив автомобілів на екологію буде значно зменшено, хоча повністю цю проблему вирішити не вдасться.

– Електромобілі поступово витіснятимуть із ринку автомобілі, оснащені двигуном внутрішнього згоряння, навіть якщо він стане більш екологічно безпечним, ніж зараз. Насамкінець Роберт зазначив, що в ідеальному випадку можна досягти нульової кількості аварій і повної відсутності викидів.

У 2036 році відзначатиметься 100 річниця марки перших зимових шин – Nokian Hakkapeliitta. Які типи шин використовуватимуть у майбутньому? Юха Пірхонен, віце-президент відділу досліджень і розробок компанії Nokian Tyres переконаний, що через двадцять років концепція сталого та безпечного для екології розвитку стане стандартною практикою під час виробництва шин, оскільки вона вже активно застосовується.

‒ Більше 80% викидів вуглецю в атмосферу утворюється під час використання шин. Тому ми звертаємо особливу увагу на зниження опору коченню наших шин, щоб зменшити обсяг викидів вуглецю. Низький опір коченню дає змогу економити енергію, тим самим збільшуючи відстань, яку здатен пройти електромобіль.

‒ «Навіть тепер ми активно працюємо над зменшенням опору коченню. Поширення електромобілів потребуватиме додаткових розробок, орієнтованих на збільшення відстані, яку вони здатні долати», – продовжує Пірхонен.

Шини залишаються найважливішим компонентом системи безпеки автомобіля

У результаті зміни клімату температура в північній півкулі має стати більш помірною. Навіть Фінляндія вже починає звикати до зими з малою кількістю снігу й коливаннями температур. За словами Юхи Пірхонена із компанії Nokian Tyres, через коливання температури біля точки замерзання і велику різницю між денною та нічною температурою зимові шини в майбутньому мають забезпечувати чудове зчеплення з обледенілою та мокрою дорогою. З іншого боку, водії також цінують комфорт водіння (наприклад, хорошу керованість і низький рівень шуму).

‒ «У шинах ми цінуємо характеристики безпеки (наприклад, ефективність гальмування й зчеплення з дорогою) та функції, що знижують витрату палива й рівень шуму. Подібно до всіх інших компонентів наших автомобілів ми хочемо, щоб наші шини відповідали дуже високим вимогам до екологічної безпеки», – так описує Роберт Ханссон критерії, які застосовуються в компанії Volvo.

Якими стануть наші шини через 20 років?

‒ У майбутньому ми можемо мати екологічно безпечні шини, виготовлені повністю з біологічної сировини, та оснащені сенсорною технологією. Вони збиратимуть дані, які використовуватимуться безпілотними або роботизованими автомобілями, підключеними до мережі. «У 2036 році постійно триватиме розробка нової продукції, що призведе до появи важливих досягнень у сфері опору коченню», – зазначає Юха Пірхонен, віце-президент відділу досліджень і розробок компанії Nokian Tyres.

– «Шини й надалі вважатимуться суттєвою складовою системи безпеки автомобіля, оскільки навіть після появи революційних інтелектуальних технологій вони залишатимуться єдиною точкою контакту автомобіля з дорогою», – нагадує Пірхонен.

Додаткова інформація:

Хейккі Лійматайнен, доцент, доктор наук дослідницького центру транспортних технологій Verne (Технологічний університет Тампере), тел. +358 408-490-320, heikki.liimatainen@tut.fi, учасник Фінської групи експертів із питань зміни клімату: www.ilmastopaneeli.fi/fi/in-english/

Роберт Ханссон, директор центру контролю динаміки й активної безпеки транспортних засобів (корпорація Volvo Cars)

Юха Пірхонен, віце-президент відділу досліджень і розробок компанії Nokian Tyres, тел. +358 10 401-77-08, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Дослідницький центр транспортних технологій Verne
www.tut.fi/verne

Volvo Cars
http://www.volvocars.com/

Концепція 26 – новий символ автомобільної свободи
http://www.volvocars.com/intl/about/our-innovation-brands/intellisafe/intellisafe-autopilot/C26

Автопілот Intellisafe
www.volvocars.com/autopilot

Рішення для безпечнішого водіння від компанії Nokian Tyres:
https://www.nokiantyres.ua/innovaciyi/

Докладніше:

80 років Nоkian Hakkapeliitta:
Історія володарки півночі

Більше 80 років з моменту винаходу зимових шин:
Безпечне обертання на засніженій дорозі з Nokian Kelirengas 
Отак змінилася зимова шина – нешипований зимовий витвір мистецтва, порівняно з першим зразком 
Як була створена перша зимова шина?
Вісімдесятирічна історія зимових шин Nokian

Iнтелектуальні технології дорожнього руху й біологічної сировини:
Nokian Hakkapeliitta – піонер у сфері технологічних розробок і покращення безпеки шин 
Зимові шини Nokian Hakkapeliitta – результат поєднання винахідливості, досвіду й сучасних технологій 

Галерея зображень:
Зимові шини Nokian: із 1934 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)
Літні шини Nokian: із 1932 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)