Отак змінилася зимова шина – нешипований зимовий витвір мистецтва, порівняно з першим зразком

Близько вісімдесяти років тому водії отримали перші зимові шини. Kelirengas, розроблені і вироблені компанією Nokian Tyres, були революційним продуктом свого часу: це були перші шини з нерівною поверхнею, які долали найбільш засніжені шляхи. Але чим схожі унікальні шини того часу і сучасні нешиповані зимові шини? Ми порівняли Kelirengas і Nokian Tyres Hakkapeliitta R2, переможницю численних випробувань.

Перша зимова шина в світі, представлена компанією Suomen Gummitehdas у 1934 році, створила революцію на північних зимових дорогах. До цього шини, які використовувалися на вузьких та засніжених дорогах, дуже нагадували літні шини. Під’їхавши до засніженого пагорба, водій повинен був вийти з машини, щоб встановити важкий ланцюг протиковзання. Нова зимова шина була названа «Kelirengas» (Погодна Шина), адже вперше вона мала глибокий протектор, який покращив зчеплення із зимовими трасами.

- Шини Kelirengas були також розроблені і для вантажівок, надавши їм можливість рухатися по глибокому снігу. Шини із поперечним малюнком протектора врізались в сніг, завдяки чому було значно легше заїхати на засніжений підйом, - каже Матті Моррі, менеджер з технічної підтримки споживачів компанії Nokian Tyres.

Сьогодні вже недостатньо лише великої сили зчеплення шини із засніженою трасою. З того часу, як з’явилися снігоприбиральні машини, дороги стали слизькими і від зимових шин почали вимагати більшого. Порівнюючи шину Kelirengas та її нащадка Nokian Tyres Hakkapeliitta R2, ми бачимо, що зміни у складових і малюнку протектора просто неймовірні.

- На додаток до високих показників зчеплення автомобіля, сучасні шини повинні мати також гарне поперечне зчеплення з дорожнім покриттям. Симетричний, стрілоподібний малюнок протектора шин Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 надає їм гарних самоочищувальних властивостей у глибокому снігу та має гарне зчеплення на кризі та мокрому снігу, - кажу Моррі.

Десятки видів сировини

Хоча шина Kelirengas була унікальним продуктом свого часу, це була просто зимова шина із малюнком протектора, що відповідав сучасним вимогам. Як для літніх, так і для зимових шин Kelirengas використовувалася та сама досить жорстка гума, тому зчеплення залежало лише від канавок протектора. Сучасні компоненти у складі гумової суміші, призначені саме для створення гарного протектора, відіграють неостанню роль у зчепленні. Якщо сьогодні для виготовлення шин використовують більше сотні видів сировини, то виробникам Kelirengas була доступна лише їх третина.

- У гумову суміш шин HakkapeliittaR2 були додані дуже маленькі, кристалоподібні часточки. Вони діють як шипи на зледенілих дорогах, - пояснює Моррі.

Нині для виготовлення нешипованих зимових шин використовують як натуральний, так і синтетичний каучук. Натуральний каучук стабільно працює в широкому діапазоні температур, що дозволяє протектору адаптуватися і не втрачати зчеплення з дорогою. Вуглецева складова була замінена силікою, що дозволило значно зменшити паливні витрати та покращити зчеплення шини з мокрою дорогою.

На сто міліметрів ширше

Сучасні водії цінують у зимових шинах ті речі, про які користувачі Kelirengas не могли і мріяти, в першу чергу – відчуття контролю напрямку руху шини. Також помітно змінився і розмір шин. Kelirengas, розроблені для вантажівок, були лише 190 міліметрів завширшки, в той час як сьогодні доступні нешиповані шини Nokian Tyres HakkapeliittaR2 для легкових автомобілів до 285 міліметрів завширшки.

- Ширина значно покращує водійський комфорт. Заміна діагонального корду шин Kelirengas на радіальний стала проривом шинної індустрії.

Сучасні автомобілі вимагають абсолютно інших якісних характеристик шин. При виборі шини, Ви також повинні переконатися, що вона забезпечить стабільну роботу антибуксувальної системи та системи курсової стійкості.

Сучасний дорожній рух значно безпечніший ніж за часів Kelirengas. Тоді як користувач Kelirengas оцінював умови руху і зчеплення лише завдяки своїм водійським відчуттям і зору, то сучасні автомобілі обладнані приладами, які попереджують водія про слизькі ділянки на дорозі та інші фактори, що можуть вплинути на керування.

-Єдине, що лишилося незмінним з часів Kelirengas - це погодні умови. Ми і досі використовуємо зимові шини у жорстких і мінливих умовах півночі, - каже Моррі.

Докладніше:

80 років Nоkian Tyres Hakkapeliitta:
Історія володарки півночі

Більше 80 років з моменту винаходу зимових шин:
Безпечне обертання на засніженій дорозі з Nokian Tyres Kelirengas 
Як була створена перша зимова шина?
Вісімдесятирічна історія зимових шин Nokian Tyres

Iнтелектуальні технології дорожнього руху й біологічної сировини:
Nokian Tyres Hakkapeliitta у 2036 році
Nokian Tyres Hakkapeliitta – піонер у сфері технологічних розробок і покращення безпеки шин 
Зимові шини Nokian Tyres Hakkapeliitta – результат поєднання винахідливості, досвіду й сучасних технологій 

Галерея зображень:
Зимові шини Nokian Tyres: із 1934 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)
Літні шини Nokian Tyres: із 1932 року до наших днів. (pdf file, 10 MB)