Новий світовий рекорд швидкості на льоду

Nokian tyres Hakkapeliitta 8 у битві з природою

Тисячі годин розробок і випробувань позаду, і ось нова зимова шина Nokian Tyres Hakkapeliitta 8, випущена компанією Nokian Tyres, показує свій характер на льоду Ботнічної затоки в складних кліматичних умовах півночі. Однак потрібні були ще сотні годин професіоналізму, щоб протистояти льоду, снігу, вітру, і встановити новий світовий рекорд швидкості на льоду 335,713 км/год. 

Битва за рекорд починається. Замерзла Ботнічна затока про це не знає, вона живе своїм життям. Місце, автомобіль і водій ті ж самі, що і два роки тому, коли був встановлений попередній світовий рекорд. Змінилися лише шини. Тепер на автомобілі встановлені сучасні високотехнологічні шиповані шини Nokian Tyres Hakkapeliitta 8.

Південний вітер виштовхує з товщі води на крижаний покрив солону морську воду, крізь невеликі тріщини і щілини вода піднімається наверх і застигає на поверхні. Мороз близько десяти градусів.

«Хіба це не те, чого ми прагнемо - екстремальні умови. З природними явищами не посперечаєшся. Для випробування шин умови найкращі. Крім того, ми змусимо шину працювати з максимальною швидкістю, тому обов'язково отримаємо нову інформацію про властивості шини», - запевняє Матті Моррі, керівник служби технічної підтримки клієнтів компанії Nokian Tyres. Він готував флагманську шиповану шину Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 (в типорозмірі 255/35R20 97 T XL) до рекорду швидкості на льоду. 

Рекорди є там, де є високі технології 

У Ботнічній затоці недалеко від міста Оулу ось-ось зустрінеться природа і високі технології. Дует гарячої Audi RS6 з потужністю близько 1000 кінських сил і холоднокровного гонщика-випробувача компанії Nokian Tyres Янне Лайтінен буде противитися морському льоду, вітру і снігопаду.

Попередній світовий рекорд швидкості на льоду на тому ж автомобілі Audi RS6, зареєстрований в Книзі рекордів Гіннеса, становив 331,59 км/год., а на електрокарі - 252,09 км/год. Обидва рекорди належать Nokian Tyres і тест-пілотові Янне Лайтінену. Янне працює гонщиком-випробувачем компанії вже більше чверті століття.

Янне Лайтінен сідає за кермо автомобіля, а на місце пасажира, якому належить тремтіти від страху, з ноутбуком на колінах прилаштовується Арто Лехтонен, технік з лабораторії прикладного університету Оулу. Його завдання - провести моніторинг роботи автомобіля в ході пробного тест-драйву. Арто стежить за роботою техніки за допомогою вбудованих в автомобіль датчиків. Під час рекордного заїзду автомобілем керує тільки одна людина - Янне Лайтінен.

«В автомобілі встановлений навігатор GPS, він показує фактичну швидкість руху. Інтервал передачі даних - 20 разів в секунду. На кожному колесі стоїть датчик швидкості, що дозволяє вирахувати коефіцієнт ковзання», - розповідає Арто Лехтонен, який має багаторічний досвід роботи в тестуванні автомобілів. 

На грані зчеплення 

Коли швидкість автомобіля перевищує межу 300 кілометрів на годину, «чутливість» керма, швидка відповідь на керування автомобілем і найкраще зчеплення стають гранично важливими. Грає роль і поздовжнє і поперечне зчеплення, але ще більш значущий їх баланс. Потужність двигуна при цій швидкості відходить на другий план. Ці особливості дуже добре знає Янне Лайтінен, який брав участь у розробці шини Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 із самого початку.

«Стабільність під час руху на цих зимових шинах набагато вища, ніж у інших покришок. І зчеплення вдосконалено. На сухій чистій дорозі шина поводиться прекрасно», - говорить Янне, одягаючи шолом.

У тестовому автомобілі Nokian Tyres - Audi RS6 - для безпеки водія дугами посилений кузов, крім того, дороблена підвіска і вихлопні труби, модифіковано управління двигуном.

Шини Nokian Tyres Hakkapeliitta шипами чіпляються за лід і передають міць машини льоду. На панелі керування автомобіля вісім світлодіодних ламп показують рівень зчеплення шин з кроком в п'ять відсотків. Зчеплення є, але до рекорду природа не готова, потрібно дочекатися інших умов.

Чуття і досвід відіграють роль 

З попередньої спроби встановити рекорд минуло кілька тижнів. Метушня технічного персоналу на березі триває. Кожен виконує своє завдання. У шин особлива задача. Вони повинні подолати межу швидкості в 300 з гаком кілометрів на годину, зробити це так саме легко, як зробити майже вертикальне сходження на вершину айсберга.

Технік-лаборант Арто Лехтонен переносить дані пробного ранкового заїзду в комп'ютер. Найважливіше тепер - зчеплення.

До рекордного заїзду підготовлена пряма траса довжиною 12 кілометрів і шириною 18 метрів. Мороз майже 16 градусів, зустрічний вітер слабшає.

«Багато хто вважає, що лід на морі гладкий як скло, насправді це далеко не так. Лід не рівний, а шорсткий, він змінюється кожен день, він «живе», - пояснює Матті Моррі. 

Газ - до упору

Вітер всього один метр на секунду, гонщик Лайтінен тисне на педаль газу до упору. З берега видна тільки снігова хмара, це шини чіпляються за лід з такою силою, що ззаду летить сніг. Середня швидкість автомобіля наростає до 330 км/год., як при попутному вітрі, так і при зустрічному.

Час йде, друга половина дня, бічний вітер посилюється, але випробувач Янне Лайтінен хоче зробити ще декілька спроб. Нарешті, показання спідометра наближаються до магічної відмітки в 340 км/год.

Коли синя Audi проноситься по тестовій прямий, по окрузі роздається звук, який нагадує рев літака при зниженні висоти. Радіотелефон подає голос. - Ну, яка була швидкість? - 336,511 км/год. максимальна і середня швидкість двох спроб 335,713 км/год. - Новий світовий рекорд! Заїзди виконані за всіма правилами. Ми ще дещо перевіримо і зареєструємо рекорд, - говорить Сімо P. Лампінен, офіційний представник, що стежить за формальностями, в минулому відомий автогонщик, легенда ралі.

Вітер над морським льодом перетворюється на спонтанні пориви, дме, куди йому надумається. Тест-пілот Янне Лайтінен не встигає стерти з чола піт, замерзаючий на вітрі, мороз міцнішає. Янне задоволено посміхається, коли чує, що рекорд 335,713 км/год. встановлений.

- Це було не так легко! На шляху до рекорду було важливо зробити все, щоб зусилля автомобіля через шини передавалися льоду. Нам це вдалося, хоча нерівності на поверхні льоду весь час заважали зчепленню. Виходить, у нас ще є резерв для прискорення, сьогодні був не найкращий день, шорсткості на льоду гасили швидкість.